Komisija predlaže nultu stopu emisija za nove gradske autobuse do 2030. i smanjenje emisija novih kamiona za 90% do 2040.
zero-emmission-vehicles
21/02/2023

Europska komisija predložila je nove ciljne vrijednosti emisija CO2 za nova ­teška vozila od 2030. godine. Ti će ciljevi pridonijeti smanjenju emisija CO2 u prometnom sektoru. 

Kamioni, gradski autobusi i autobusi za veće udaljenosti odgovorni su za više od 6% ukupnih emisija stakleničkih plinova u EU-u i više od 25% emisija stakleničkih plinova iz cestovnog prometa. Tim strožim standardima osiguralo bi se da taj segment cestovnog prometa doprinese prelasku na mobilnost s nultom stopom emisija i ciljevima EU-a u području klime i nulte stope onečišćenja.

Komisija predlaže postupno uvođenje strožih standarda za emisije CO2 za gotovo sva nova teška vozila s certificiranim emisijama CO2 u usporedbi s razinama iz 2019. godine, konkretno:

  • smanjenje emisija od 45 % od 2030. godine,
  • smanjenje emisija od 65 % od 2035. godine i
  • smanjenje emisija za 90 % od 2040. godine

Kako bi se potaknulo brže uvođenje autobusa s nultim emisijama u gradovima, Komisija predlaže i da svi novi gradski autobusi od 2030. imaju nulte emisije.

U skladu s ciljevima europskog zelenog plana i plana REPowerEU, ovaj će prijedlog pozitivno utjecati i na energetsku tranziciju jer će se smanjiti potražnja za uvoznim fosilnim gorivima i povećati ušteda energije i energetska učinkovitost u prometnom sektoru EU-a. Njime će se osigurati korist za europske prijevoznike i korisnike jer će se smanjiti troškovi goriva i ukupni troškovi vlasništva te osigurati uvođenje energetski učinkovitijih vozila. Poboljšat će se i kvaliteta zraka, posebno u gradovima, te zdravlje Europljana.

Osim toga, to je ključni sektor za potporu europskoj industriji čiste tehnologije i poticanje međunarodne konkurentnosti. EU je predvodnik u proizvodnji kamiona i autobusa, a zajednički pravni okvir pomaže dodatno poboljšati taj položaj u budućnosti. Konkretno, revidiranim normama šalje se jasan i dugoročan signal za usmjeravanje industrije EU-a u inovativne tehnologije s nultom stopom ­emisija i poticanje uvođenja infrastrukture za punjenje.

Emisije se u sektoru prijevoza tereta brzo povećavaju

Emisije u sektoru teških vozila povećavaju se iz godine u godinu od 2014. godine, osim 2020. uslijed pandemije bolesti COVID-19. Emisije se, osobito u sektoru prijevoza tereta, brzo povećavaju. To je uglavnom posljedica rastuće potražnje za cestovnim prijevozom, za koju se očekuje da će i dalje rasti. Emisije iz teretnog sektora 2019. godine bile su 44% veće od emisija iz zrakoplovnog sektora i 37% više od emisija iz pomorskog sektora.

Velika većina teških vozila u voznom parku EU-a (99%) trenutačno radi s motorima s unutarnjim izgaranjem, uglavnom na uvozna fosilna goriva kao što je dizel. To povećava energetsku ovisnost EU-a i trenutačnu nestabilnost energetskog tržišta.

Postojeći standardi za emisije teških vozila su iz 2019. godine, ali više nisu u skladu s novim klimatskim ciljevima EU-a. Postojeće zakonodavstvo ne pruža dovoljno jasan i dugoročan signal ulagačima i ne odražava novu stvarnost u energetskom sektoru i brz razvoj u industriji teških vozila na globalnoj razini. Predloženi novi standardi CO2 u skladu su s povećanim klimatskim ambicijama EU-a, paketom „Fit for 55%” i Pariškim sporazumom.

Kako bi se podržao ovaj prijedlog, potrebno je usmjeriti ulaganja u vozila s nultim emisijama i infrastrukturu za punjenje, a Komisija je već predložila Uredbu o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva kako bi se razvila potrebna infrastruktura za punjenje i podržala zelena tranzicija sektora teških vozila. Konkretno, Komisija je predložila uvođenje lokacija za punjenje na unaprijed planiranim razmacima na glavnim autocestama, svakih 60 kilometara za električno punjenje i svakih 150 kilometara za opskrbu vodikom. Komisija intenzivno surađuje sa suzakonodavcima na dovršetku pregovora o tim prijedlozima.

Izvor: https://croatia.representation.ec.europa.eu/news/europski-zeleni-plan-komisija-predlaze-cilj-nulte-stope-emisija-za-nove-gradske-autobuse-do-2030-i-2023-02-14_hr

20 godina DOOR-a

Društvo za oblikovanje održivog razvoja je korisnik institucionalne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva za stabilizaciju i/ili razvoj udruge. 

VIJESTI /

Vijesti

PROJEKTI /

Projekti

DOOR – Društvo za oblikovanje održivog razvoja
Slavka Batušića 7, 10 090 Zagreb
Tel: +385 (0) 1 4655 441

OIB: 19904220725

Hosting naše web stranice 100% se napaja električnom energijom iz obnovljivih izvora