Nacionalni energetski i klimatski planovi zahtijevaju od država članica EU-a da opišu, na integrirani način, svoje klimatske i energetske ciljeve kao i politike i mjere za njihovo postizanje do 2030. (s izgledima do 2040. i dugoročno). Države članice morale su ih ažurirati između 2023. i 2024. godine dok je 30. lipnja 2024. bio je rok za podnošenje konačnih ažuriranja.
CAN Europe, u suradnji s partnerima iz konzorcija projekta TogetherFor1.5, je ažurirao svoj alat za praćenje nacionalnih energetskih i klimatskih planova (NECP) koji uspoređuje nacionalne klimatske i energetske obveze s ciljevima i mjerilima EU 2030., kao i sa stvarnim smanjenjem emisija i energetskom tranzicijom koja se odvija na razini pojedine države članice. Alat otkriva da su klimatske i energetske ambicije nedovoljne i da se aktivnosti na terenu ne odvijaju potrebnom brzinom.
Klimatski i energetski ciljevi EU-a do 2030. moraju se ostvariti „na terenu” djelovanjem država članica. Države članice EU-a moraju opisati svoje nacionalne ciljeve i mjere te pokazati napredak kroz svoje NECP-ove. Alat NECP Tracker pruža vizualni prikaz stvarne akcije – ili nedostatka iste – i dolazi do zabrinjavajućih rezultata u 17 obuhvaćenih zemalja.
Razina ambicije kombiniranih nacionalnih energetskih i klimatskih planova još uvijek je nedostatna ne samo za ispunjavanje obveza iz Pariškog sporazuma, već i za postizanje klimatskih i energetskih ciljeva EU-a 2030., što je u suprotnosti s europskim klimatskim zakonom.
Federico Mascolo, NECP stručnjak u CAN Europe.
Nadalje, kako Federico Mascolo ističe: “Podaci pokazuju da analizirani konačni planovi još uvijek ne ispunjavaju potrebne klimatske i energetske obveze za 2030. Neke zemlje ispunjavaju ih samo na papiru, bez konkretnog akcijskog plana, dok mnoge tek moraju podnijeti svoja konačna obećanja. Tri mjeseca nakon roka, finalizirano je samo 13 od 27 NECP-ova. Kašnjenje u podnošenju konačnih NECP-ova samo je po sebi alarmantan signal da države članice zanemaruju svoju odgovornost i zakonske obveze planiranja i postizanja klimatskih i energetskih ciljeva do 2030. godine.”
Podaci pokazuju da iako je postignut određeni napredak u usporedbi s nacrtima ažuriranja NECP-a, glavni problemi i dalje postoje u konačnim planovima:
- Ciljevi smanjenja emisija za sektore kao što su transport, poljoprivreda i otpad zajedno (prema Uredbi o podjeli napora) poboljšani su u zemljama poput Danske, Irske i Njemačke. Ciljevi u pogledu korištenja zemljišta i šumarstva ojačani su u Italiji, Irskoj i Španjolskoj, dok su ciljevi u pogledu obnovljive energije poboljšani u Danskoj i Irskoj. Međutim, ova poboljšanja često nemaju potrebnu potporu politike kako bi se osigurala učinkovita provedba.
- Nasuprot tome, neke su zemlje napravile korak unazad. Talijanski cilj obnovljive energije smanjen je, dok su Španjolska i Francuska smanjile svoje ciljeve energetske učinkovitosti u usporedbi s nacrtima predanim prije samo nekoliko mjeseci.
Alat također otkriva da zemlje čak zaostaju u provedbi svojih starih ciljeva NECP-a. Svih 17 država članica EU-a prikazanih u alatu za praćenje zaostajali su u barem jednom od pokazatelja programa za praćenje. Ovi nedostaci naglašavaju hitnu potrebu za značajnim promjenama u nacionalnim planovima i provedbi politike na svim područjima ako EU ozbiljno misli o klimatskoj neutralnosti i energetskoj tranziciji.
Više pojedinosti o tome kako bi ubrzane klimatske akcije prije 2030. i cilj nulte neto vrijednosti do 2040. sada donijeli gospodarske koristi od najmanje 1 bilijun eura do 2030. može se pronaći u nedavnom izvješću CAN Europe ‘ Paris Pact Payoff: Speeding up the green transition for socio-economic co-benefits’.